← Wróć

19.40 – Muzyka tkana – powidoki / interaktywna instalacja audiowizualna Marcina Stańczyka


Z opowieści dziadka, mistrza tkackiego, o huku panującym w hali maszyn i inspirującej wizyty w Muzeum Włókiennictwa, powstał niezwykły, muzyczny projekt cenionego na arenie międzynarodowej kompozytora Marcina Stańczyka. Współtwórca instalacji jest Maciej Walczak. Interaktywna instalacja audiowizualna to rytmiczny, pulsujący „śpiew maszyn” osadzony w miejskiej liryce. Apoteoza ciężkiej pracy i czasu, kiedy Łódź była Wielką Fabryką. Zwiedzający usłyszą dźwięki dawnego miasta, które nigdy nie zasypiało. W koncepcji artysty najważniejszy pozostaje jednak człowiek, który nadaje tempo pracy tej wyjątkowej, muzycznej machinie.

Projekt ukazuje złożoną naturę i tożsamość miasta Łodzi, rozpiętą pomiędzy wielkimi ideami materialnymi („Łódź przemysłowa”, a dziś „Łódź nowych technologii”) i niematerialnymi (idee artystyczne: Unizm W. Strzemińskiego, Powidoki W. Strzemińskiego oraz nawiązujące do nich autorskie idee artysty „Podźwięków i powidoków”, którymi zajmuje się od blisko 10 lat).

Muzyka tkana jest działaniem artystycznie promującym miasto oraz jego aspiracje do realizacji zadań zmieniających jego wizerunek. Na kanwie dawnej idei „Łodzi przemysłowej” wyrasta projekt firmujący hasło „Łódź kreuje” – interaktywna instalacja multimedialna, wykorzystująca najnowocześniejsze technologie w zakresie przetwarzania dźwięku i obrazu na żywo.

Marcin Stańczyk – kompozytor, prawnik, pedagog. Ukończył prawo na UŁ oraz teorię muzyki i kompozycję w klasie Zygmunta Krauze w łódzkiej Akademii Muzycznej. Studiował podyplomowo w Accademia Nazionale di Santa Cecilia w Rzymie w ramach 3-letniego kursu mistrzowskiego u Ivana Fedele. W latach 2011-2014 uczestniczył w CURSUS 1 i 2 – kursach muzyki elektronicznej i nowych technologii w paryskim IRCAM-Centre Pompidou. Uczestniczył w programie opieki nad młodymi kompozytorami Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego (2007- 2010).

Jego utwory były zamawiane i wykonywane w ramach najbardziej renomowanych festiwali muzycznych w Europie, Chinach, Japonii, Stanach czy na Kubie przez takie zespoły jak: Ensemble Intercontemporain, MusikFabrik, Neue Vocalsolisten Stuttgart, Ensemble Linea, Sinfonia Varsovia, Oslo Sinfonietta, Nikel, Algoritmo, Zone Expérimentale Basel, Orkest de ereprijs, Orkiestra Muzyki Nowej. Jako kompozytor brał udział m.in. w: La Biennale di Venezia, festiwalach Manifeste i season IRCAM w Paryżu, Bang On a Can Marathon, Noise Non-ferenc i MATA w Nowym Jorku, Gaudeamus Musik Week w Amsterdamie, Les Espaces Sonores w Bazylei, Rondò w Mediolanie, Review of Composers w Belgradzie, Images sonores w Liège, Nuova Consonanza w Rzymie, Warszawskiej Jesieni, Sacrum Profanum, Festiwalu Prawykonań NOSPR, Poznańskiej Wiośnie, Łódzkich Spotkaniach Baletowych.

Jest laureatem kilkunastu konkursów kompozytorskich, m.in.: Tokyo Compeititon for Chamber Music Composition, Reading Panel IRCAM, Franco Donatoni Award w Mediolanie, Biennale/ISB David Walter Competition w San Francisco, Salvatore Martirano Award w Illinois, Sun River Competition w Chengdu, stypendystą m.in. Internationales Musikinstitut Darmstadt, SACEM, Citè des Arts w Paryżu, Aldeburgh Center of Music, rządu włoskiego, programu Młoda Polska, Stypendium im. Witolda Lutosławskiego, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, ZAIKS, Marszałka Województwa Łódzkiego. Jest członkiem ZKP, ZAIKS oraz PTMW.

W roku 2012 krakowski festiwal Sacrum Profanum dedykował mu koncert monograficzny w wykonaniu nowojorskiego Bang on a Can All Stars. W 2013 został pierwszym Polakiem, zwycięzcą prestiżowego Toru Takemitsu Award, największej nagrody kompozytorskiej Japonii, przyznanej mu przez Sir Harrisona Birtwistle. W 2014 został laureatem programu rezydencji artystycznych Miasta Paryża i tamtejszego Instytutu Francuskiego. Pięciokrotnie rekomendowany do nagrody Paszporty Polityki. W latach 2013 oraz 2015 nominowany do nagrody polskiego środowiska muzycznego Koryfeusz Muzyki Polskiej (Osobowość roku).

Pracuje w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Łodzi, w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina oraz Akademii Muzycznej w Łodzi, gdzie wykłada instrumentację, współczesne techniki kompozytorskie oraz muzykę elektroniczną. W roku 2013 otrzymał stopień doktora, a w roku 2016 doktora habilitowanego sztuki.

Współrealizator, Maciej Walczak, również mieszka i pracuje w Łodzi. Instrumentalista audiowizualny, kompozytor, programista. W latach 1982-1986 studiował grę na wiolonczeli w Akademii Muzycznej w Łodzi. Potem kontynuował naukę w Statliche Hochschule fur Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie. Tematem studiów były: kompozycja, nowe media, muzyka komputerowa, programowanie, multimedia, nowa muzyka, interaktywne koncepcje, performance, live-elektronik. Naukę ukończył z dyplomem: Kompozycja, Muzyka komputerowa, Nowe media. W latach 1990-1994 pracował w studio muzyki elektronicznej w Akademii Muzycznej w Łodzi. Pokazy multimedialne realizuje przy użyciu komputerów w oparciu o własne oprogramowanie. Pierwsza prezentacja audio-wizualna miała miejsce w Łodzi w 1988 r. Od tego czasu realizuje koncerty w kraju i zagranicą.